Wie ben ik

Mijn naam is Sebastiaan Sitskoorn.

Toen ik nog op school zat, wilde ik altijd werktuigbouwkunde gaan studeren. Als gevolg van faalangst ben ik gezakt voor mijn eindexamen. Toen ik een jaar later alsnog mijn diploma haalde, leek werktuigbouw toch niet de goede richting voor mij.

Na lang nadenken ben ik sociologie gaan studeren aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. De twee belangrijkste invloeden die ik hier ben tegen gekomen zijn het theorie gestuurd denken en het probleem gestuurd onderwijs.

Het theorie gestuurd denken gaf mij rust. Ik was ineens in staat om snel processen en mechanismen te begrijpen. Dit zorgde er niet alleen voor dat ik tijdens mijn tentamens minder last had van mijn faalangst, maar dat ik ook op andere gebieden van mijn leven zekerder werd van mezelf.

Het probleem gestuurde onderwijs was voor mij bijzonder omdat de nadruk niet lag op instructie maar op het stellen van vragen. Hierbij werd van de student verwacht dat deze zelfstandig actief de leerstof onderzoekt met af en toe hulp van een tutor.

Tijdens mijn baan als studiecoach bij Studiekring, kwam ik er achter dat het combineren van deze twee aspecten van mijn studie leidde tot zelfvertrouwen en goede resultaten bij leerlingen.

Naast mijn studie heb ik, samen met een oud docent, onderzoek gedaan naar menselijke motivatie en hoe dit tot stand komt. De principes die we met dit onderzoek hebben vastgesteld gebruik ik dagelijks bij het begeleiden van leerlingen.

Mijn werk stopt op het moment dat een leerling zegt: ‘Oh, maar dan is het eigenlijk heel makkelijk!’ Ik vind het namelijk geweldig om te zien hoe een onzekere leerling zich kan ontwikkelen tot iemand die van zichzelf overtuigd is en het gevoel heeft dat hij/zij de touwtjes in handen heeft.

Verder word ik erg blij van het maken en luisteren van muziek en geef ik af en toe een piano- en gitaar les om ook anderen het plezier te laten ervaren dat je met muziek kunt hebben.