Begeleiding

Soms kun je precies vertellen wat goed gaat en waar je nog kunt verbeteren. In dat geval weet je wat je te doen staat of waar je hulp bij kunt gebruiken. Vind je dit moeilijk? Lees dan eens de volgende voorbeelden door en bepaal welke situaties op jou van toepassing zijn:

‘Fabiënne laat tijdens de lessen zien dat zij de stof goed begrijpt. Op de toets weet ze niet goed welke tussenstappen ze moet op schrijven om alle punten te kunnen halen. Hierdoor haalt ze op de toets niet de cijfers die ze zou kunnen/willen halen.’

‘Stefan stelt veel vragen tijdens de les. Met hulp van de leraar laat hij zien dat hij de leerstof snapt. Wanneer hij de toets zelfstandig moet maken, blijkt dat hij bij het beantwoorden van de vragen nog niet zelfstandig tot een volledig antwoord kan komen.’

‘Esmée is onzeker of ze de stof goed begrepen heeft. Hierdoor twijfelt ze constant over haar antwoord. Daarom stelt ze in de les veel vragen, geeft tijdens toetsen lange antwoorden en “verbetert” zichzelf fout.’

‘Niels heeft zijn huiswerk niet af omdat hij er thuis achter kwam dat hij de stof toch nog niet helemaal begreep. Door de achterstand die hij oploopt, komt hij niet toe aan alle leerstof voor de toets. Hierdoor blijven goede resultaten uit.’

‘Eline leert lang voor toetsen. Helaas staan de resultaten die zij haalt niet in verhouding tot de hoeveelheid tijd en moeite die zij hierin gestoken heeft. Hierdoor heeft ze het idee dat het geen zin heeft om moeite te doen voor school.’

‘Bart laat zich op school nog wel eens verrassen. Hij dacht geen huiswerk te hebben. Als hij ’s avonds een van zijn klasgenoten spreekt, blijkt hij morgen een toets te hebben. Ook krijgt hij vaak straf omdat hij vaak zijn huiswerk niet af heeft.’

‘Evi komt thuis en weet precies wat haar te doen staat voor haar huiswerk. Ze heeft echter moeite om er aan te beginnen. Ook tijdens het leren en maken van huiswerk is zijn snel afgeleid. Hierdoor doet ze onnodig lang over haar huiswerk en houdt zij minder tijd over om de dingen te doen die ze leuk vindt.’